*královská rodina
*manželky
*harém a konkubíny
*početné potomstvo
(2). Tutanchamonova zlatá maska
(3). Výzkum mumií
(4). Plenitelé hrobek
(5). Kletba faraonů
(6). Otroci
(7). Psací materiály a výroba papyru
(8). Sto deset let života
(9). Nejstarší zaznamenaná stávka
(10). Nejstarší mírová smlouva
(11). Koptové
(12). Islám a muslimové v Egyptě
*seznam nejvýznamnějších staroegyptských grafických výrazů
*seznam nejvýznamnějších soch
*seznam nejvýznamnějších staveb
*seznam nejvýznamnějších obelisků
*seznam nejvýznamnějších bitev
*seznam objevených a pozorovaných hvězd a souhvězdí
*seznam slov přejatých z egyptštiny
*seznam staroegyptských jmen
Nefertari, k níž choval Ramesse největší city a jež zůstala až do své smrti hlavní manželkou, byla už královnou v roce 1 vlády. Nepocházela z královského rodu, ale byla to ,,vysoce urozená dáma", pravděpodobně thébského původu. Často je nazývána ,,milovaná bohyní Mut". Vyplývá to ze vztahu s Thébami, kde byla Mut Amonovou družkou, možná však tento přívlastek znamená jen paralelu s titulem ,,milovaný Amonem", jenž je jejím manželem...
Podoba přívlastků, určitých oficiálních aktů a věčných zjevení Ramesse a jeho oblíbené maželky je možná proto, aby lépe zvěčnila spojení, jež usilovalo o to, aby bylo úplné. Nefertari byla velice milovanou královnou a její královský manžel zamýšlel poskytnout jí během jejího života i po smrti veškerá privilegia, až dosud vyhrazená jen monarchům.
Ramesse se zřejmě oženil s jednou z dcer, které mu porodila Nefertari, s princeznou Meryt-Amon. Je také pravda, že se Ramesse oženil nejméně se třemi dalšími vlastními dcerami, s nimiž měl děti. Byl tedy pro ně zároveň otcem i dědečkem. Jen bůh se mohl takto chovat.
Po Nefertariině smrti se stala hlavní královskou manželkou Eset-nefret spolu s Hentmire, královou sestrou, která pravděpodobně hrála podružnější roli.
Zajímavá je postava Bent-Anat, dcera Ramesse a Eset-nefer, s níž se rovněž oženil. Její jméno znamená v kanaánštině ,,služebnice bohyně Anat" (neboli Astarté) - je to další svědectví o kosmopolitismu egyptského náboženství, o nějž Ramesse usiloval. Její místo u dvora je dosti významné, protože byla pravděpodobně ,,velkou královskou manželkou" zároveň se svou matkou.
Asi v roce 34 vlády Eset-nefret pravděpodobně zemřela a odešla do svého ,,věčného příbytku" v Údolí královen. Hlavní role pak přešla na další dvě dcery-manželky: Meryt-Amon a Bent-Anat - pro Ramesse možná způsob, jak zůstat věrný citu, který ho pojil k jejich matkám.
*HARÉM A KONKUBÍNY:
KRÁL MĚL ROVNĚŽ K DISPOZICI VELMI ROZSÁHLÝ HARÉM S KONKUBÍNAMI - EGYPŤANKAMI NEBO DCERAMI CIZÍCH PRINCŮ. Jestliže oficiální manželky sídlily v Per-Ramessu, stejně jako možná několik významných nebo privilegovaných konkubín, byl v Miuru u vstupu do Fajjúmu postaven jiný velký harém. Byla to jakási pohodlná ,,rezerva" kousek dál od hlavního města. Tam se rovněž posílaly ženy, které byly například poněkud starší nebo se přestaly líbit z nějakého jiného důvodu. Toto místo bylo zřejmě vybráno proto, že v této úrodné oáze se daly provozovat oblíbené sporty jako lov a rybaření. Byla tu prostě shromážděna veškerá potěšení k panovníkově osvěžení. Osada Miur byla ,,odpočinkem válečníka".
Tento harém byl spravován ,,harémovým intendantem", na nějž ještě občas dohlížel faraonův pověřenec. Tato opravdová královská instituce vlastnila pozemky, stáda dobytka a vyžadovala služby četných písařů, úředníků a dělníků.
ŽENY, KTERÉ SE TU SHROMÁŽDILY, NEVEDLY ZAHÁLČIVÝ ŽIVOT A NEČEKALY NA NÁVŠTĚVY SVÉHO KRÁLOVSKÉHO PÁNA. PŘEDLY, TKALY A DOHLÍŽELY TAKÉ NA DOMÁCÍ PRACE. Jejich počet nelze určit, ale zřejmě byl vysoký. Říše byla rozlehlá a králové a princové se chtěli zavděčit mocnému faraonovi. Hezká dívka představovala cenný dárek. Můžeme si snadno představit atmosféru,, jaká v Miuru vládla: kosmopolitní uštěbetaná, plná intrik a žárlivosti. O intimním životě královského harému se nám však uchovalo málo svědectví.
*POČETNÉ POTOMSTVO:
RAMESSE MĚL PŘIROZENĚ VELMI MNOHO DĚTÍ, avšak jediné ,,registry narození", které jsou známy, jsou basreliéfy v chrámech a stély nebo malby v hrobkách. Seznamy královských princů byly nejčastěji vytesány v egyptských a nůbijských chrámech a poskytují alespoň určité pořadí narozených, ale nikdy nejsou úplné: třicet princů je vyjmenováno v Vádí es Sebúa, dvacet devět v Abydu, dvacet tři v Ramesseu, osmnáct v Luxoru, osm v Abú Simbelu a Derru, pět v Tanidě. Moderní egyptologie se činí. Nikoliv bez problémů se sestavují přehledy tohoto hojného potomstva, diskutuje se a výsledkem je oficiální výčet padesáti synů a třiapadesáti dcer - to znamená výhradně těch, kteří jsou uvedeni na monumentech. Ti ostatní zůstávají v říši představivosti.
Již v této chvíli si Carter mohl být jist, že se mu podařil archeologický objev století. Než byla dokončena kompletní dlouhá dokumentace a došlo k vrcholnému okamžiku otevření pozlacené skříně v Tutanchamonově pohřební místnosti uběhlo mnoho času. DO TÉ DOBY LORD CARNARVON 6. 4. 1 923 ZEMŘEL. JEHO SMRT IHNED DALA PODNĚT K DOHADŮM A DOMNĚNKÁM O KLETBĚ FARAONA, KTERÝ SE ÚDAJNĚ MSTÍ ZA ZNESVĚCENÍ MÍSTA SVÉHO POSLEDNÍHO ODPOČINKU. Noviny ve světě se začaly předhánět v hrůzném líčení ,,Tutanchamonovy kletby" a vypočítávaly její ,,oběti", když od té chvíle přičítaly kletbě vinu za přirozenou i tragickou smrt kohokoli, kdo byl při objevu hrobky přítomen. Samozřejmě že se hned našlo dost čtenářů vděčných za takové výmysly a někteří ,,publicisté" na spekulacích o kletbě vydělávají dodnes...
Člověk stráví deset let jako dítě, než pozná, co je smrt a život.
Dalších deset let mu trvá, než se naučí práci, která ho uživí.
Dalších deset let vydělává a získává majetek, z něhož bude žít.
Dalších deset let stárne a nabývá zkušenosti.
Potom zbývá ještě šedesát let života, které Thovt vymezil člověku.
Avšak jen jeden z milionu je s božím požehnáním prožije spokojeně.
Starých lidí - kterých ostatně žilo velice málo - si Egypťané vážili, měli je v úctě a poslouchali jejich moudré rady. Povinností nejstaršího syna, který byl běžně označován jako ,,opora stáří svého otce", bylo obětavě se starat o svého starého otce i matky.
Velký strach měli Egypťané ze smrti. Smrt pro ně byla nejbolestnější událostí v lidském životě, neboť člověka vytrhla z prostředí a odloučila ho navždy od nejbližších. Nijak v tomto ohledu nepomohla ani pevně zakořeněná víra v ,,bezstarostný a věčný" život na onom světě.
(Částečný zdroj: Staří Egypťané/Břetislav Vachala)
-NEJSTARŠÍ ZAZNAMENANÁ STÁVKA-
Řemeslníkům a jejich rodinám se dařilo poměrně velmi dobře za dob 18. a 19. dynastie, tedy v období největšího rozmachu staroegyptského státu. V tehdejším společenském zřízení byli svobodni a dá se říci, že neměli jiného pána než faraona, jemuž stavěli skalní hrobku. Pracovní nástroje jim zdarma dodávala správa pohřebiště, pracovali v určenou dobu, pravidelně dostávali pevně stanovenou mzdu a měli svůj vlastní majetek, s nímž mohli volně nakládat. Ze své mzdy živili manželku a děti, s nimiž bydleli v rodinných domcích v Dér el-Medině. Mimo jiné měli stálou lékařskou péči. Nemuseli se také obávat, že by je nějaký pán mohl prodat, koupit či zabít. Součástí zabezpečení byly i pravidelné příděly potravin.
Královští řemeslníci dostávali mzdu 28. dne každého měsíce, a to vždy na příští měsíc. Šlo vlastně o příděly potravin, zvláště pšenice a ječmene. Králem vyčleněné otrokyně mlely z této pšenice mouku, z níž manželky řemeslníků potom pekly chléb. Ostatní obilí sloužilo především jako surovina k přípravě piva. Tak tedy byl řemeslníkům zajištěn hlavní pokrm a nápoj starých Egypťanů - chléb a pivo. Veškerá pšenice a ječmen přitom pocházely z královských sýpek, kam je jako daň odváděli zemědělci z vesetského okolí. Řemeslník dostával měsíčně průměrně 300 litrů pšenice a 110 litrů ječmene, předák o čtvrtinu více a písař - který nevykonával fyzicky namáhavou práci - o čtvrtinu méně.
Kromě obilnin řemeslníci pravidelně dostávali také ryby, zeleninu a dřevo. Dřevo sloužilo jako palivo do kuchyňských pecí. Jedna pracovní četa dostávala na 10 dnů celkem 18 kg ryb a 500 ,,kusů" dřeva. Občas řemeslníci také dostávali sádlo, olej a oděvy. Ve zvláštních případech jim faraon přikázal dát víno, pivo dovezené z Asie, maso, sůl a také natrop, který sloužil jako mýdlo. Pokud jde o vodu, u severní městské brány byla velká nádrž o průměru 2 m, kam pravidelně přiváželi na oslech pitnou vodu určení nosiči. Odtud si ji braly jednotlivé rodiny.
Situace se však začala zhoršovat kolem roku 1200 př. n. l., zvláště pak na sklonku vlády Ramesse III.. Tomuto slavnému panovníkovi se během jeho 32 let trvající vlády sice podařilo odrazit útok tzv. mořských národů ze severu, východu i západu, a tak zachránit Egypt před vnějším nepřítelem. Na jeho popud také vznikly velké a krásné stavby v oblasti Vesetu, zvláště velkolepý soubor v Medínet Habu, který byl chrámem, palácem i pevností zároveň. Z četných vítězných bitev dovezl obrovskou válečnou kořist a přivedl tisíce válečných zajatců, kteří potom v Egyptě vykonávali v otrockých podmínkách nejtěžší práce v zemědělství a stavitelství. Třebaže ho nápisy z doby jeho vlády líčí jako odvážného, mocného, dobrého a velice úspěšného faraona, zdá se, že oslavovaná doba vítězných válek a blahobytu země byla takovou jen zdánlivě. Ramessovi III., zaměstnanému především nákladnou obranou země, se totiž nepodařilo zamezit značnému růstu politického i hospodářského vlivu kněžstva státního boha Amona. A kněžstvo se začalo vzmáhat právě na úkor faraona a jeho moci. V posledních letech jeho vlády se situace vyhrotila mimo jiné také ve státní správě, kde se úřednictvo dopouštělo velkých podvodů a krádeží. Příznačnou tečkou za jeho vládou pak bylo spiknutí přímo v královském paláci, při němž byl Ramesse III. zavražděn.
Během vlády Ramesse III. přirozeně pracovali královští řemeslníci z Dér el-Mediny v Údolí králů, kde připravovali svému faraonovi skalní hrobku. Ve 29. roce jeho panování je však postihly pletichy vysokých úředníků. Tehdy jim totiž přestala být vyplácena pravidelná mzda v podobě obilnin, ryb a zeleniny, takže se dostavil hlad. Proto se řemeslníci ze zoufalství odhodlali ke stávkám, které jsou prvními podrobně zaznamenanými stávkami v lidských dějinách. Zaznamenal je Amennacht, jeden z písařů pohřebiště, do svého deníku, který je dnes uložen v Egyptském muzeu v Turíně.
Řemeslníci několikrát přerušili práci a odešli i se svými rodinami do královských zádušních chrámů, kde měli dobrou možnost upozornit na bezpráví a setkat se s úředníky, kteří o zadržené mzdě měli podat zprávu vysokým hodnostářům. Zpočátku se jim však dostávalo jen planých slibů nižších úředníků a výmluv na prázdnou královskou pokladnu.
Den po dni, týden po týdnu a měsíc po měsíci můžeme díky dochovaným záznamům sledovat průběh dramatické stávky, při níž řemeslníci vystupovali zcela jednotně, měli obratné vedení a dovedli obhájit i prosadit své spravedlivé požadavky před kněžími a státními i policejními úředníky. Jejich stávka, která celkem trvala víc než jeden rok, byla nakonec úspěšná. Tehdy řemeslníci z Dér el-Mediny dosáhli významného vítězství, ale nejhorší doba za vlády posledních Ramessovců je teprve čekala...
(Částečný zdroj: Staří Egypťané/Břetislav Vachala)
-NEJSTARŠÍ MÍROVÁ SMLOUVA-
Celkem 66 let vládl zemi na Nilu snad nejslavnější egyptský panovník Ramesse II., plným jménem Vesermaatre Setepenre Ramesse Meriamon. Když se Ramessovi II., ještě jako docela mladému králi, podařilo při jeho prvním válečném tažení do Asie opět získat pro Egypt území starověké Palestiny sahající až k Ugaritu, rozhodl se vojensky zakročit také maloasijských Chetitů Muvatalliš. A tak došlo k jedné z nejslavnějších bitev starověku, v níž se střetly největší mocnosti tehdejšího světa - egyptská a chetitská říše.
K památné bitvě došlo asi v roce 1279 př. n. l. u města Kadeše na řece Orontu (v dnešní Sýrii). Pokud jde o výsledek měření sil obou mocností, řekli bychom dnes, že bitva skončila nerozhodně. Ramessovi II. se podařilo odvrátit hrozící porážku a následkem neukázněnosti byl chetitský vládce nucen zachránit se útěkem do kadešské pevnosti a uzavřít se v ní. Nicméně Ramesse vzápětí musel ukončit tažení a území Amurru, o které mu šlo, přenechat Chetitům. To, že dochované egyptské chrámové nápisy a znázornění líčí bitvu u Kadeše jako velkolepé vítězství Ramesse II. a drtivou porážku Chetitů, je ovšem záležitostí jednostranné propagandy a úmyslného zveličování.
Egyptská pěchota a jízda čítající asi 20000 mužů byla rozdělena do čtyř armád (Amonova, Reova, Ptahova, Sutechova) a jednoho pohotovostního oddílu. Na základě podvržených nepravdivých informací se Egypťané domnívali, že chetité před nimi ustupují. A tak se egyptské armády vydaly na sever podél Orontu, aniž by věděly, že Chetité se ukryli za Kadeší, kde je chtějí překvapit. Chetitské vojsko přitom tvořila jízda, jež představovala 10500 mužů na 3500 bojových vozech, a pěchota mající 8000 mužů.
Když egyptský přední voj tvořený Amonovou armádou a vedený samotným panovníkem dorazil do oblasti severozápadně od Kadeše, vybudoval si tábor. Mezitím rovněž nic netušící Reova armáda byla cestou napadena chetitskou jízdou a zničena.
Někteří příslušníci rozdrcené Reovy armády prchali na sever směrem k ležení Amonovy armády. Ptahova armáda se mezitím nacházela jižněji a plavila se na západní břeh Orontu, takže o žádných bojích zatím ani nevěděla.
Chetitští vojáci na válečných vozech potom zaútočili na tábor Amonovy armády a způsobili jí těžké ztráty. Ramesse II. se se svou družinou snažil probít z obklíčení a dostat se k Ptahově armádě, která se blížila od jihu. Tehdy chetitský panovník Muvatalliš rozkázal své jízdě, aby co nejrychleji rozhodla bitvu.
V tu chvíli však dorazil egyptský pohotovostní oddíl i Ptahova armáda a napadly chetitské vojáky, kteří již pustošili tábor Amonovy armády a předčasně oslavovali vítězství nad Egypťany. V nastalém zmatku se Chetité bezhlavě vrhali do řeky, aby se dostali na východní břeh Orontu, kde bezmocně přihlížela celá chetitská pěchota, jež se hned začala stahovat do kadešské pevnosti.
Spory a válečná utkání s Chetity však pokračovaly i nadále. K obratu došlo až o několik let později po smrti chetitského vládce Muvatalliše. Na chetitský trůn nastoupil jeho bratr Chattušiliš III., který poslal k Ramessovi do Egypta poselství s nabídkou na smlouvu o trvalém míru a spojenectví. Důvodem tohoto prozíravého politického činu bylo vědomí, že je pro chetitskou říši mnohem lepší nesoupeřit s mocným Egyptem, když zároveň na druhé straně nebezpečně roste moc sousedících asyrských králů.
Ramesse II. v roce 1264 př. n. l. přijal Chattušilišovu nabídku a uzavřel s chetitským králem mírovou a spojeneckou smlouvu. Jedná se přitom o nejstarší dosud známou mírovou smlouvu. Obě mocnosti se v ní zřekly použití zbraní vůči sobě, slíbily si pomoc v případě vnějšího napadení i vnitřních nepokojů, a dokonce se dohodly na vydávání zběhů a politických uprchlíků. Egyptská a chetitská strana se rovněž dohodla na uspořádání hranic, které předtím bylo předmětem sporů a bojů. Část sporného území Amurru zůstala egyptská a město Kadeš chetitské.
Obě strany ještě stvrdily tuto mírovou smlouvu úzkými osobními svazky. Chattušiliš III. vykonal státní návštěvu v novém egyptském královském sídelním městě, které se nazývalo Ramessovo Město. Je rovněž zajímavé, že chetitský král si vyžádal proslulé egyptské lékaře, aby léčili jeho oční chorobu, a dokonce i neplodnost jeho sestry. Navíc faraon Ramesse II. uzavřel politický sňatek s chetitskou princeznou, čímž se spříznil egyptský a chetitský královský rod. Pozoruhodné je i to, že mírová smlouva uzavřená mezi Egypťany a Chetity nebyla nikdy žádnou stranou porušena.
Téměř úplně dochovaná egyptská verze smlouvy je nejen jedinečným historickým pramenem k pochopení mezinárodních vztahů na starověkém Předním východě, ale rovněž důležitou památkou literární. Současně je smlouva nejstarším upřímným vyjádřením odvěké touhy lidstva po míru a přátelství.
(Zdroj: Staří Egypťané/Břetislav Vachala)
-KOPTOVÉ-
Obyvatele, s nimiž se Arabové setkali při dobývání egyptského území v 7. sdtoletí n. l., označili slovem kopt (arabsky kibt). Tito obyvatelé byli křesťanského vyznání a mluvili koptštinou, závěrečným vývojovým stupněm egyptštiny. Koptštinou se v Egyptě hovořilo v posledních stoletích př. n. l., přičemž první pokusy o její písemný záznam pocházejí až ze 2. století m. l. Teprve od 3. století n. l. se píše takzvaným koptským písmem.
Za Diokletianova pronásledování křesťané prchali do pouště a usadili se v Itorských pustinách při Rudém moři, kde žili jako poustevníci v jeskyních, nebo v jednoduchých přístřešcích. Poustevnictví má svůj původ právě v Egyptě stejně tak jako kláštery. Ostatně první klášter pro koptské mnichy založil v Achmímu již v roce 320 Pachomios. Ve 4. století vznikly další kláštery, které byly středisky křesťanské víry. Její vyznavači přitom byli nesmiřitelnými odpůrci římské moci, ,,pohanské" kultury i vzdělanosti.
Již na počátku byzantské nadvlády, která trvala od roku 395 do roku 640, byla v zemi založena egyptská koptská církev. Tehdy ovšem už křesťanství bylo v celé římské říši státním náboženstvím. Během poměrně krátké doby přitom koptská církev získala rozhodující hospodářskou i výkonnou státní moc. Opevněné koptské kláštery po celé zemi tehdy vlastnily rozsáhlé polnosti a ovládaly široké okolí. Na druhé straně ovšem kláštery chránily karavanní cesty a sloužily jako pevnosti proti nájezdům kočovných kmenů z pouště.
Byzantské panství v Egyptě skončilo arabským vpádem a dobytím země v roce 640. Přestože se země postupně islamizovala a arabizovala, křesťanství tu nikdy nezaniklo. A nejen to, například ještě v 15. století se v Horním Egyptě mluvilo převážně koptsky.
Středisky Koptů jsou nyní kláštery ve Vádí Natrúnu a ve středním Egyptě, kostely a různé instituce v Káhiře a Alexandrii. V Káhiře se nachází přibližně 150 koptských škol, kolejí, klinik, nemocnic, útulků pro přestárlé a pro slepce a sirotčinců. Velký význam přikládají Kopti výuce náboženství a koptštiny, která ovšem dnes slouží jen jako liturgický jazyk.
V čele koptské církve stojí patriarcha a pět biskupů. Každý koptský mužsky a ženský kostel má zvláštní radu, která rozhoduje o věcech duchovních i světských. Jelikož se v Egyptě z politických a náboženských důvodů zásadně nezveřejňují údaje o počtu Koptů, existují jen odhady, které se velice různí (3 - 10 milionů).
Dnes se hmotným a duchovním odkazem křesťanského koptského Egypta zabývá samostatný vědní obor koptologie, který se vyčlenil z egyptologie. Předmětem koptologického studia jsou nejen četné dochované stavební památky, plastiky, nástěnné malby, látky a předměty běžné denní potřeby, ale také díla náboženské i zábavné literatury. Největší sbírku koptských památek má koptské muzeum v Káhiře založené v roce 1908.
(Zdroj: Staří Egypťané/Břetislav Vachala)
-ISLÁM A MUSLIMOVÉ V EGYPTĚ-
V letech 640 a 641 Arabové ovládli Egypt celkem velice snadno a rychle. S domácím egyptským obyvatelstvem přitom neměli žádné větší spory. Důležité bylo, že arabští dobyvatelé byli zprvu nábožensky velice snášenlivý a že místnímu obyvatelstvu ponechali úplnou svobodu vyznání. Ve srovnání s dřívějším byzantským hospodářským útlakem obyvatel Egypta byla arabská nadvláda mnohem přijatelnější.
Zpočátku žili arabští dobyvatelé odděleně od domácích obyvatel. Hned v roce 642 si založili na počátku nilské delty město Fustát, v němž umístili neustále připravenou vojenskou posádku v čele s jejím velitelem a současně místodržícím celé egyptské provincie. Druhou významnou osobou tu byl hlavní výběrčí daní, který dohlížel na odvádění daní domácím obyvatelstvem a působil vůbec jako správce všech příjmů a vydání.
Arabové učinili v Egyptě na počátku své nadvlády několik prozíravých kroků. Především nechali na svých místech dosavadní správní úředníky, ponechali v úředním jednání dva dosud používané jazyky koptštinu a řečtinu a domácí obyvatelstvo zdanili jen mírně. Zemědělci obdělávající půdu platili pozemkovou daň z hlavy, za niž se jim dostalo od arabských dobyvatelů před násilím.
Arabští dobyvatelé, kteří byli na nižší společenské i kulturní úrovni než obyvatelé Egypta, se od místního obyvatelstva lišili svým náboženstvím - islámem, řečí - arabštinou a hmotnými výhodami - podílem na získávané kořisti. Tak tomu bylo jen zpočátku. Do Egypta totiž přicházely nové a nové arabské kmeny, usazovaly se tu a postupně se mísily s domácím obyvatelstvem. Země se tak časem silně arabizovala a částečně také islamizovala.
Muslimové věřící v islám měli v Egyptě i jinde hospodářské výhody. Platili totiž pouze náboženskou daň, která byla mnohem nižší než pozemková daň a daň z hlavy, které muselo odvádět domácí nemuslimské obyvatelstvo. Ostatní povinnosti muslima bezprostředně souvisely s jeho vírou v Alláha.
Alláh od muslima žádá, aby plnil boží vůli, a tak dosáhl odměny na onom světě. Muslim tedy musí věřit v Alláha, zcela se odevzdat do jeho vůle (islám) a konat dobré skutky pro boha a bližní. Každý muslim má vůči Alláhovi pět povinností, které musí mít neustále na paměti: modlitbu, půst, placení náboženské daně, výroční poť do Mekky a boj za víru. Další přesně stanovené povinnosti má vůči lidem. Vedle víry v jediného boha Alláha se muslimovi ukládá věřit v posmrtný život, jehož se dostane pouze spravedlivému člověku. V této souvislosti nelze nevzpomenout víry starých Egypťanů ve věčný blažený život na onom světě.
Uvedené hospodářské výhody poskytované státem muslimům vedly velkou část křesťanského koptského obyvatelstva Egypta k přestupům na islám i k účasti na výbojích směřujících do dalších oblastí severní Afriky. Arabizace a islamizace domácího obyvatelstva tedy nadále pokračovala, což přirozeně vedlo k hlubokým změnám i v politické a společensko-hospodářské oblasti.
V 7. a 8. století měl Egypt pro arabskou říši význam především hospodářský. Rozvinuté zemědělství totiž dodávalo četné plodiny, k čemuž ještě přistupovalo bohatství drahých kovů a obchod s núbijskými otroky. Hospodářský význam Egypta navíc posílila ražba zlatých a měděných mincí v mincovně ve Fustátu.
(Zdroj: Staří Egypťané/Břetislav Vachala)
Stará říše - *Poklidná doba bez válečných konfliktů. *Rozvoj architektury, grafického výrazu a jazyka. *První využití kamene na stavbu. *Doba stavitelů pyramid. *Rozsáhlé budování zavlažovacích kanálů a získávání nové půdy pro pěstování plodin. *Rozšiřování kultu slunečního boha Rea, *Rozsáhlá výstavba slunečních chrámů, *Panovník má absolutní moc, avšak stoupá počet přidělených úředníků nad správou země. *Bylo považováno za zcela běžné, že panovník jako živoucí bůh se skrývá ve svém paláci a nebylo vhodné, aby se ukazoval na veřejnosti.
Střední říše - *Kvůli stále častějším výbojům pro získání egyptského bohatství jsou na hranicích říše budovány pevnosti, z nichž některé se vyrovnaly těm středověkým. *Je vycvičena jedna z nejprofesionálnějších armád tehdejšího světa. *Faraoné Střední říše ve velkém množství zásobovali státní pokladnici zlatem a drahými kovy ze svých provincií. *Během 12. dynastie se ustálil vývoj hieroglyfického písma. *Nové pojetí sochařského umění vyobrazuje panovníky s emocemi a jejich aktuálními náladami ve tváři. *Stavěny byly cihlové pyramidy, které se ale již v žádném případě nevyrovnaly svým předchůdkyním ze Staré říše.
Nová říše - *V centru uctívaných kultů byl nyní bůh Amon. *Novou říši symbolizují slavné Théby, jež se staly rovněž v dnešní době nejznámějším staroegyptským městem. *Všichni faraoné jsou pohřbíváni ve stále nejslavnější nekropoli světa, v Údolí králů na západním břehu Théb. *V této době vládl největší faraon všech dob, Ramesse II., jež nám zanechal nejvíce památek, obzvláště Abů Simbel. *Dobu charakterizují také knihy mrtvých. *Říše dosáhla největší rozlohy, největšího bohatství a největšího věhlasu v celé své historii.
*SEZNAM NEJVÝZNAMNĚJŠÍCH STAROEGYPTSKÝCH GRAFICKÝCH VÝRAZŮ:
Texty pyramid - První takovéto texty se poprvé objevily teprve až ve Venisově pyramidě, který byl panovníkem Egypta v 5. dynastii. Jedná se o jedno z nejlepších grafických vyobrazení Staré říše. Měli být panovníkovi nápomocny při putování podsvětím. Rovněž obsahovaly hymny na panovníkovo jméno.
Abydoský královský seznam - Je nejvýznamnějším zdrojem se jmény panovníků Starého Egypta. Je vytesán uvnitř chrámu Sethiho I. v Abydu. Seznam obsahuje jména 76 králů a to dokonce v nepřetržitém sledu od Narmera/Meniho až po Sethiho. Tento seznam však neměl chronologický podtext, nýbrž kultovní.
Gízská sfinga - Je největší sochou na světě a její poloha je východně od slavných pyramid. Vytesána byla z pouhého jednoho kusu skály. Její vybudování a podoba je nejčastěji přisuzována faraonovi Rachefovi, to však není jisté.
Alabastrová sfinga v Menneferu - Původně střežila vchod do Ptahova velechrámu. Je jedním z mála pozůstatků slavného Menneferu.
Kolosální socha Ramesse II. v Ramesseu - Nacházela se před druhým chrámmovým pylonem až do té doby než se zřítila během zemětřesení. Když byla vztyčena stala se jednou z největších soch ve Starém Egyptě, ne-li nejvyšší.
Memnonovy kolosy - Jsou kamennými dvojčaty, zpodobňujícími Amenhotepa III. Stojí na západním břehu Nilu naproti Karnaku a Luxoru. Jsou jediným pozůstatkem faraonova chrámu.
Socha faraona Džosera - Je jediným jeho vyobrazením. Nalezena byla v malé komoře s výklenkem ve výši jeho očí. Měl tak výhled na celé okolí.
Čtyři kolosální sochy Ramesse II. v Abú Simbel - Čtyři kolosální sochy o výšce více než 20 metrů střeží vchod do Ramessova nejimpozantnějšího chrámu umístěného ve skále. Vytesat je do průčelí skály trvalo několik let a vyžádalo si těžké technické navržení.
Socha faraona Mentuhotepa - Je impozantní svým rozvržením i uměleckým pojetím. Charakteristikou sochy je nádherná červená koruna a poměrně tlusté nohy.
Hrobka krále Džera (přisuzována i Usirovi) - První významná a větší staroegyptská hrobka pocházející z 1. dynastie. Její nadzemní část měřila 22x20 metrů. Okolo této hrobky se nachází celkem 338 hrobů jeho úředníků a služebníků, kteří museli být zabiti, aby mohli svému králi sloužit i na onom světě. Naštěstí faraon Džer byl zjevně posledním faraonem, který tyto oběti praktikoval.
Období do 20. století bylo dobou, kdy chtěl každý vlastnit něco egyptského bez jakéhokoli většího zásahu samotného Egypta. Z Egypta byly dokonce vyvezeny i opravdu velké kusy egyptské historie. Míním tím zejména věhlasné staroegyptské obelisky. A já vám je nyní představím, včetně těch které zůstali v Egyptě.
Obelisky v Římě - Poté co se stal Egypt římskou provincií bylo do Říma převezeno na speciálně zkonstruovaných lodích převezeno neuvěřitelných 50 obelisků, a to pouze na ozdobu města. Tyto opravdu nepřehlédnutelné monumenty byly jedněmi z nejoblíbenějších trofejí antických římských vůdců a jakousi nejcennější kořistí, která představovala jejich nadřazenost nad dávnými faraony.
Nejznámějšími obelisky v Římě jsou: OBELISK NA NÁMĚSTÍ PIAZZA DEL POPOLO, OBELISK VE VATIKÁNU, OBELISK ZA BAZILIKOU SANTA MARIA MAGGIORE, OBELISK NA NÁMĚSTÍ PIAZZA NAVONA A OBELISK U LATERÁNSKÉ BAZILIKY.
Obelisk v Paříži - Obelisk pochází z Luxoru, kde stál před pylonem zdejšího slavného chrámu spolu se svým dvojčetem, které zde v Luxoru stojí dodnes. Ten přemístěný v Paříží stojí v centru města na slavném náměstí Place de la Concorde. Do Francie byl převezen v 19. století jako dar egyptského místokrále Muhammada Alího francouzskému králi Ludvíku Filipovi. Obelisk je nejstarší stavbou v Paříži.
Obelisk v New Yorku a Londýně - Kleopatřiny obelisky doslovně Kleopatřiny jehly jsou dva stejné obelisky pocházející ze starověké Heliopole. Oba jsou vysoké z červené žuly a jsou vysoké 21 metrů. I když byly vytesány ve starověku, nemají žádnou souvislost s Kleopatrou. Vytesány byly za dob Thutmose III. a o několik století později byly přemístěny před nový Kleopatřin chrám. Odtud pochází tedy jejich konečný název. Oba obelisky byly do obou zemí rovněž darovány. V Londýně se obelisk nachází na Viktoriině nábřeží v londýnském obvodu Westminster a v New Yorku jej naleznete v Central parku.
Obelisky v Thébách - Zde nejslavnější obelisk je druhý z dvojice obelisků před Luxorským chrámem jež nechal vztyčit Ramesse II. Nachází se před levou částí pylonu chrámu a je vysoký 25 metrů, vyroben byl z růžové žuly. Dalšími slavnými obelisky jsou dva obelisky v Amonově chrámu v Karnaku. Tyto obelisky byly zhotoveny z jediného kusu kamene a byly zvednuty pouze pomocí lan. Výškou i vahou převyšovaly všechny dosud vybudované.
Obelisk v Heliopoli - Vystavil jej Senusret I. a je považován za nejstarší dochovaný staroegyptský obelisk. Nacházel se před vchodem do zdejšího chrámu slunečního boha. Jedná se také o nejvýznamnější památku již dávno zaniklého slavného města, které bylo již ve Staré říši nejdůležitějším kultovním centrem v zemi díky sídlu boha Re.
*SEZNAM NEJVÝZNAMNĚJŠÍCH BITEV:
Staří egypťané byli mírumilovní lidé, avšak postupem času byli donuceni ovládat vojenskou sílu. Posléze tento um ovládli natolik, že postavení jejich armády obsadilo první příčku. Stala se tedy nejsilnějším a nejobávanějším vojskem v tehdy známém světě.
Bitva s Dolním Egyptem (Narmer) - První historicky zaznamenaná bitva v dějinách Egypta zapříčinila nakonec sjednocení obou království na Nilu. Podmětem ke sjednocení bylo zřejmě rozšíření zemědělské půdy. Záznamy o této bitvě máme k dostání na Narmerově paletě. Bitvě velel stejnojmenný faraon.
Odrážení nepokojných libyjců a nůbijců (Senusret I.) - Na počátku Střední říše v dobách, kdy Starý Egypt opět upevňoval své postavení, byli východní sousedé libyjci a egyptská kolonie Nůbie odhodláni dobít něco z egyptského bohatství. Avšak hlavním politickým cílem Senvosreta I. bylo tyto nepokoje odrazit, což se posléze celkem rychle podařilo a obzvláště na jihu byla posléze vytvořena soustava pevností, z nichž nejznámnější jsou Buhen, Semna a Kumma.
Vyhnání Hyksosů z egyptského území (Ahmose I.) - Tento král kolem roku 1 550 př. n. l. dobil zpět ke své říši Dolní Egypt ovládaný Hyksosy, jež se ho zmocnili již před více jak sto lety. Posléze znovuobnovil Staroegyptskou říši a založil novou 18. dynastii.
Bitva u Megidda (Thutmose III.) - Nejslavnější bitva, jež byla vykonána kvůli novým obchodním cestám proběhla proti pevnosti Megiddo (na území dnešního Izraele), která seskupovala vojska království Mitanni, Kadeše, Kananejce a Syřany. Thutmose zde nakonec po několika měsíčním obléhání města zvítězil. O tomto mladém faraonovi nyní již nikdo nepochyboval. (Bližší a širší informace poskytnu v brzké době na stránce prezentace a dokumenty ke stažení.)
Bitva u Kadeše (Ramesse II.) - Zásadním bodem této bitvy se opět stali obchodní cesty, ale samozřejmě to byl také letitý spor mezi Chetitským a Egyptským královstvím. Tato bitva byla vrcholem těchto sporů. Ramesse vytáhl proti království panovníka Muvatalliše s 20 000 vojáky. Po těžkých bojích zde nakonec nikdo nezvítězil, jelikož obě armády byly obě silné, a tak proběhlo mezi oběma královstvími sepsání první mírové smlouvy na světě. Po návratu domů ovšem Ramesse hlásal, že v bitvě zvítězil, byl totiž prozíravým politikem a toto byla více než dobrá propaganda pro mladého panovníka. (Bližší a širší informace poskytnu v brzké době na stránce prezentace a dokumenty ke stažení.)
Bitva s mořskými národy (Ramesse III.) - Mořské národy (seskupení krutých kočovných národů), jež zničili i mocnou chetitskou říši dokázal se svou mocnou říší odrazit teprve faraon Ramesse III., který ještě předtím zdokonalil výcvik svých vojsk. To zachránilo Egypt před zkázou, jelikož mořské národy měli v jiných oblastech za následek kompletní přeskládání národů a především vznik nových zemí.
Bitva u Aktia (Kleopatra VII.) - Tato bitva, jež má za následek přičlenění Egypta k Římské říši a zánik staroegyptského státu se odehrála roku 31 př. n. l. Co je zajímavé, že se jednalo o první bitvu egypťanů vedenou na moři. (Bližší a širší informace poskytnu v brzké době na stránce prezentace a dokumenty ke stažení.)
*SEZNAM STAROEGYPTSKÝCH JMEN:
Epikureismus: Dvě příčiny strastí lidského života, které je nutné překonat - strach z bohů a strach ze smrti.
- Pracovní neschopenky,
- Zlomky,
- Geometrické útvary jako je například jehlan a kužel,
- Stolní hry,
- Kalendář o 365 dnech a 12-ti měsících,
- Sluneční hodiny,
- Objevili souhvězdí a hvězdy jako je Orion, Sírius, Polárka a Velký vůz,
- Nástroje jako jsou rovnováhy (dnešní vodováhy), srpy, motyky, kladiva, dláta a váhy,
- Vynalezli léky proti bolestem hlavy a břicha, léky proti rýmě, malárii, migrénám (utišující látky), masti na různé odřeniny a proti nedokonalestem kůže (modřiny, exémi...), léky proti psychickým problémům, horečce, očnímu zákalu, porodním bolestem atd.,
- Slavný vynález: dlaha na zlomeniny,
- Denní rozdělení pracovní doby,
- Živnostenství,
- Státní a náboženské svátky, večírky,
- Cihly, papyrus, těhotenský test, abecedu, paruky, hrnčířský kruh, archivy, sklo, chirurgii, podhlavničky, lékárny, astronomii a dokonce i křesťanství, které se ze staroegyptského náboženství vyvinulo (křesťanství a staroegyptské náboženství mají společné například že lidé co uctívají tyto víry věří v posmrtný život, ctí své rodiče, jsou čestní a spravedlivý, mluví pravdu atd.)
- >>>>!Mumifikaci!<<<<,
- Nejdražší proces mumifikace trval dohromady 70 dní.
- Z celého historického období staroegyptských dějin je zatím doloženo neuvěřitelných 6 000 hieroglyfických znaků.
- V údolí králů bylo (zatím) nalezeno 63 hrobek z čehož 38 je nekrálovských.
- Díky Nilu se tato civilizace nemusela zabývat každodenním bojem o přežití a zaměřila se na rozvoj svého intelektu (ZDROJ, CITOVÁNO Z: DOKUMENT ZÁHADY EGYPTA).
- Staří egypťané velmi dobře ovládali vědy jako je astronomie a astrologie, přírodní vědy jako je matematika a biologie, dále literaturu a v neposlední řadě svou historii, avšak nějak se jim vymykala geografie.
- Faraon byl považován za živoucího boha ve světě lidí, který měl podle nich nadpřirozené schopnosti, v rukou měl lidské životy a dokázal prý ,,ovládat i životodárné záplavy".
- Ve Starověkém Egyptě byla velmi rozšířena homosexualita, pedofílie, zoofílie aj.
- Děti tvořili základ rodiny a až do věku asi 10-ti let chodily nahé a chlapci i s oholenými hlavami krom jednoho postranního symbolického copu. Egypťané nosili na hlavě místo svých vlasů často paruky, které měnili anebo své původní vlasy omývali, jelikož egypťané byli velmi čistotným národem. Za nezletilé byly považovány asi do věku 10 let.
- Abydos se stal tzv. národním hřbitovem starých egypťanů.
- Egypťané věřili v život po smrti (posmrtný život) a přece jen se smrti báli a samotná smrt stejně jako dnes znamenala smutek.
- Ve starém Egyptě bylo vystavěno více než 100 pyramid z čehož 80 se dochovalo až dodnes.
- Největší chrámový komplex na území Egypta i na světě se nachází v Karnaku na území dávných Théb.
- Průměrný věk starých egypťanů byl 35 let. Ti bohatší měli však průměrný věk 50 let a to z toho důvodu, že se za života prací zatěžovali minimálně. Lidé co se dožili dnešního stařeckého věku byli velmi vážení a to hlavně díky svým zkušenostem.
- Staří egypťané byli nejlepšími lékaři ve starověkém světě.
- Egypt bývá přirovnáván ke květině lotos (což je národní květina), jehož těžký kalich tvoří delta, údolí Nilu je dlouhým a tenkým stonkem, ke kterému se jako poupě choulí oáza Fajjům (ZDROJ, CITOVÁNO Z: KNIHA SVĚT STARÉHO EGYPTA - J. BAINES A J. MÁLEK).
- Lidé v údolí Nilu žili v tomto úrodném pásu širokém pouze cca 16 km, jinak byli ,,obklíčeni" z obou stran Nilu pouští.
- Egypťané brali svou lidskost (humanismus) zcela přirozeně. Bez zábran a otevřeně se spolu například bavili o sexu.
- Kamenem úrazu staroegyptských obydlí byli odpadky a výkali a to nejenom člověčí. Hospodyňka se odpadky z domu snažila vynášet co nejčastěji. Jestliže se její dům nacházel blízko Nilu vhazovala je tam anebo do blízké přírody (ty však neznečišťovali přírodu tolik jako odpadky dnešní). Výjímečně byly ve městech a vesnicích zřizovány veřejné skládky. S výkaly byl u vysoké a střední vrstvy udělán rychlý proces, skončili totiž v toaletě, která se po naplnění vynášela (výjímečně byla zřízena kanalizace vedoucí z domu často do zahrady) a výkali se poté používali jako nejlevnější hnojivo nebo palivo. Chudší, ti vykonávali svou potřebu v přírodě a stejně tak zvířata (když je lidé stihly vypustit ven).
- Kdyby jsme žili v roce 2 014 př. n. l. ve Starověkém Egyptě, naším vládcem by byl Mentuhotep II. (začátek Střední říše).
- Staroegyptský týden sestával z deseti dnů (tři měsíční dekády) a desátý den byl ,,víkend", tedy obvykle pro vládní pracovníky (dělníci, vojáci, úředníci...). Živnostníci o svém volnu rozhodovali sami.
- Ramesse II. byl prvním člověkem, který stvořil mírovou smlouvu (první zmínky o podobných smlouvách pocházejí až z 19. století našeho letopočtu).
- Jakmile Atum, bůh stvořitel, stvořil první život, Fénixe, ten ihned svým křikem spustil čas a stálý koloběh života (který se nesměl nikdy změnit). Atum stvořil život z prehistorického pahorku ve tvaru pyramidy - proto byly nejznámější egyptské hrobky vystavěny do tohoto tvaru.
- Hvězdu Sírius považovali lidé za boha Hora.
- Na prvotním pahorku, ze kterého Atum stvořil svět bylo vystavěno (podle egypťanů) město Iunu.
- Rozdělení staroegyptské společnosti:
- Staroegyptská nej:
- Jak být správným staroegypťanem:
- Ve starověkém Egyptě byla uznávána atletická postava.
- Lidé byli o něco menšího vzrůstu než dnes. Muži měřili v průměru cca. 170 cm a ženy 160 cm.
- Teprve až kolem desátého roku života chlapce mu byla provedena obřízka, což byl přerod z chlapce na muže. Od chlapce se očekávala odolnost vůči bolesti. Byl mu také odstřižen symbolický kadeř vlasů, který nosil po jedné straně hlavy.
- O přechod děvčete v ženu se postarala první menstruace.
- Z Egypta pochází kočka domácí, kde ji také domestikovali.
- Psi byli velmi oblíbenými domácími mazlíčky a pomocníky, avšak neoblíbili si je sochaři a to proto, že nebyli posvátnými zvířaty jako kočky.
- I egypťané své pejsánky velebili za věrnost a poslušnost, avšak kočky byli považovány za nadřazenější druh a tak se jim dostávalo ještě více péče.
- HÉRODOTŮV VÝŘEK: ,,EGYPT JE DAR NILU".
- Nil ztělesňuje plodnost a blahobyt země.
- Nil nedává pouze plodiny či ryby nebo vodu, ale také světlo neboť přísady do lamp se zhotovují z loje dobytka, který se neobejde bez Nilu, dále oděvy neboť len roste díky Nilu, také oleje, masti a léky, řemeslnická a umělecká díla, a dokonce i literatura neboť právě Nil poskytuje hlavní písařský materiál - papyrus a sítinu. Na druhé straně může Nil znamenat i hlad, bídu a smrt, pokud se jeho úrodná záplava nedostaví. Předcházející uvedené je výňatek z jednoho nejvýznamnějšího básnického díla - chvalozpěv na Nil, který obsahuje 140 veršů. Jeho autorem je zřejmě mudrc Cheti, který žil okolo roku 1 970 př. n. l. (Zdroj: Staří egypťané / Břetislav Vachala)
- Jen jediná věc byla mocnější než Nil a to slunce.
- Zdi staroegyptských domů byly široké až 50 cm.
- Jídlo bylo ukládáno do výklenků ve zdech, výklenků v podlaze nebo do sklepa, kde je chladněji a to především potraviny podléhající rychlé zkáze: vajíčka, mléko, sýry, maso... . S menší pečlivostí se skladovaly sušené ryby, obilné výrobky (chleba, rohlíky, koláče a pivo), ovoce a zelenina... .
- K počítání používali staří egypťané desítkový systém.
- V obřadu otevírání úst sloužil speciální nástroj zvaný ADZE, který s pomocí kněžských formulí navrací mumii všechny smysly, tím že se kněz dotýká úst a uší zemřelého.
- Jako staroegyptská klimatizace sloužily v obydlích mokré rohože pokládané na zem.
- Vyjímkou v bohatých domech nebylo ani třeba 70 místností (převážně v jejich domech na venkově).
- Egyptská země byla dlouhá od severu k jihu přibližně 1 000 km.
- Staroegyptská monarchie byla vždy sjednotitelská a pospojovitelská.
- Vína se nechávala stárnout až dvě století.
- Jeden z odrazů Egypta: monarchie je božskou podstatou.
- Egyptský zázrak: Vše se na počátku historie ustálilo a přetrvalo 3 tisíciletí.
- Tři pravidla archeologie: 1) HISTORICKÉ PRAMENY MOHOU LHÁT, 2) ARCHEOLOGICKÉ OBJEVY OBVYKLE BÝVAJÍ NÁHODA, 3) ARCHEOLOGII MUSÍTE CÍTIT ČI VCÍTIT SE.